Reference

Jak vybrat solární komplet

Solární komplety

Nabízené solární komplety jsou navrženy tak, jak je nejčastěji montujeme našim zákazníkům. Skládají se ze špičkových solárních panelů Victron Energy, regulátorů téže značky případně EP Solar a střešních profilů a průchodek Solara. 

 

Jak vybrat solární komplet na obytný vůz či karavan?

Instalovaný solární komplet by měl být schopen pokrýt Vaši běžnou spotřebu od jara do podzimu, tzn. svícení, vodní čerpadlo, nabíjení telefonů, tabletů, notebooků apod., televizi, satelit atd. atd., rozfuk topení, když noci již budou chladnější. Dobré je tedy spočítat příkon jednotlivých spotřebičů a čas po který je za den používáte.

Ze zkušenosti, kdy jsme namontovali několik stovek solárních systémů však již víme, že obvyklou spotřebu průměrného karavanu (obytného vozu) dokáže pokrýt panel již o výkonu 100Wp. Vzhledem k minimálnímu cenovému rozdílu je však nejmontovanější komplet o výkonu 140Wp, který dokáže dobu soběstačnosti na jaře a na podzim ještě prodloužit. 

 

Proč tedy nabízíte i 350 a více Wp komplety?

Ty jsou určeny zejména zákazníkům, kteří tráví celé léto ve Španělsku, Portugalsku apod., kde slunce sice svítí, ale pod poměrně ostrým úhlem. Navíc tito zákazníci obvykle nemají žádnou možnost připojení k 230V.

 

Vejde se?

Překážkou pro instalaci 175Wp panelu může být pouze nedostatečné místo na střeše. Šírka tohoto panelu je 68cm (délka s držáky 162cm), někdy se tedy nevejde mezi okýnko a hranu střechy. V tom případě sáhneme po panelu 100Wp, který je široký pouze 55cm (s držáky dlouhý cca 110cm). 

 

Jaký regulátor?

Pro 12V panely jsou plně dostačující základní PWM regulátory. Ke 100Wp panelu nemá ani jiný regulátor příliš význam. Chceme-li ze 140 a více Wp systému získat opravdu maximum, volíme MPPT regulátor. Na výběr je z EP Solar se zabudovaným displejem nebo špičkových Victron Energy, kde funknci systému můžete prostřednictvím bluetooth sledovat na mobilním telefonu. Pokud spojujete dva a více panelů, vždy volte MPPT regulátor. 

 

Šlo by to levněji?

Ano šlo, ale... K upevnění solárních panelů na střechu používáme aerodynamické plastové profily Solara. Smíříte-li se s obyčejným hliníkovým L profilem, může být komplet o 1.000 Kč levnější. Pozor si dejte na podezřele levné panely, které je možné na internetu nalézt. Jejich kvalita a životnost je mizerná!

LiFePO Victron SMART

LiFePO Victron SMART


Lithium-železo-fosfátové (LiFePO4 nebo LFP) baterie jsou nejbezpečnější z hlavních typů lithium-iontových baterií. Jmenovité napětí článku LFP je 3,2 V (olověná kyselinová baterie: 2 V / článek). Baterie LFP 12,8 V se tedy skládá ze 4 článků zapojených do série; a baterie 25,6 V se skládá z 8 článků zapojených do série.


Olověná baterie předčasně odejde kvůli sulfataci, pokud:

• v dlouhém časovém intervalu pracuje v režimu nedostatku (tj. pokud je baterie zřídka    nebo vůbec nikdy plně nabitá).
• zůstává částečně nabitá nebo zcela vybitá. Baterie LFP nemusí být plně nabitá. To je hlavní výhoda baterie LFP ve srovnání s olověnou. Dalšími výhodami jsou široký rozsah provozních teplot, vynikající cyklusový výkon, malý vnitřní odpor a vysoká účinnost (viz  níže). LFP je tedy ta správná volba pro velmi náročné aplikace.


Efektivní
V několika aplikacích (zejména solární a/nebo větrné) může mít energetická účinnost zásadní význam. Celková energetická účinnost (vybití ze 100 % na 0 % a opětné nabití na 100 %) průměrné olověné baterie je 80 %. Celková energetická účinnost baterie LFP je 92%. Proces nabíjení olověných baterií se stává obzvláště neúčinným při dosažení
nabití na 80 %, což má za následek efektivitu 50 % nebo méně v solárních systémech, kde je vyžadováno několik dní rezervní energie (baterie pracuje nabitá na 70 % až 100 %). Oproti tomu baterie LFP stále dosáhne 90 % účinnosti v podmínkách plynulého vybíjení.

Velikost a hmotnost
Ušetří až 70 % prostoru Je až o 70 % lehčí

Nekonečná flexibilita
Baterie LFP se nabíjí snadněji než olověné baterie. Nabíjecí napětí může být v rozmezí od 14V do 15V, resp. 28 V až 30 V (pokud žádný článek není vystaven více než 4,2 V) a baterie nemusí být plně nabité. Proto je možné paralelně zapojit několik baterií a pokud jsou některé baterie méně nabité než jiné, nedojde k jejich poškození. 

Proč je systém řízení baterie (Battery Management System) nezbytný Důležitá fakta:
1. Pokud dojde k poklesu napětí článku na méně než 2,5 V, článek LFP se poškodí (poznámka: obnovení pomocí nabíjení s nízkým proudem, méně než 0,1 C, je někdy možné).
2. Pokud dojde k nárůstu napětí článku na více než 4,2 V, článek LFP se poškodí.
3. Články LFP baterie se na konci nabíjecího cyklu nevyvažují automaticky.
Články v baterii nejsou 100 % identické. Proto při cyklu budou některé články zcela nabité nebo vybité dříve než jiné. Rozdíly se zvýší, pokud články nejsou čas od času vyvažovány / vyrovnány.
V olověné baterii bude i nadále proudit malý proud i po úplném nabití jednoho nebo více článků (hlavní efekt tohoto proudu je rozklad vody na vodík a kyslík). Tento proud pak pomáhá plně nabíjet ostatní články, které zaostávají, čímž vyrovnává stav nabití všech článků.
Proud, který protéká plně nabitým článkem LFP, je však téměř nulový a méně nabité články proto nebudou nabity do plna. Časem se rozdíly mezi články mohou stát tak velké, že i když je celkové napětí baterie v stanovených mezích, některé články se zničí kvůli přepětí nebo podpětí.
Aktivní vyvažování článků je zabudováno do všech našich baterií LFP.

Další funkce BMS jsou:
- Zabránění podpětí včasným odpojením zátěže.
- Zabránění přepětí článku snížením nabíjecího proudu nebo zastavením nabíjecího procesu.
- Vypnutí systému v případě překročení teploty.
- Přerušení nabíjení baterie v případě nedostatečné teploty
Systém BMS je proto nezbytný, aby se zabránilo poškození lithium-iontových baterií.


Důležité upozornění
Lithium-iontové baterie jsou drahé a mohou být poškozeny v důsledku nadměrného vybití nebo nabití. K poškození způsobeného nadměrným vybitím může dojít, pokud malé zátěže (jako jsou: poplašné systémy, relé, záložní proud určitých zátěží, zpětný odběr nabíječek baterií nebo regulátory nabíjení) pomalu vybijí baterii, když se systém nepoužívá.

V případě pochybností o možném odběru zbytkového proudu, izolujte baterii otevřením spínače baterie, vytažením pojistky/pojistek nebo odpojením plusu baterie, když systém není v provozu. 

INSTALACE BOOSTRU A LITHIOVÉ BATERIE

Zimní karavanig je náročný na spotřebu energie, řešením je posílení baterii  (180Ah – 240Ah) a montáž boostru viz. fotografie.

S klesající cenou Lithiových baterii stále častěji montuje lithiovou baterii o kapacitě (100Ah – 200Ah) chráněnou BMS kou, u této aplikace není nutný booster. viz. fotografie.